Έναρξη της σχολικής χρονιάς η 11η Σεπτεμβρίου
με τα ευτράπελα από το «γράμμα του νόμου» να έχουν την τιμητική τους. Οι νόμοι
και οι εγκύκλιοι που είτε εκδίδονται από το Υπ. Παιδείας είτε προσαρμόζονται με
μέριμνα και μελέτη του, θα ήταν καλό να συντάσσονται από άτομα με γνώσεις αλλά
και ΕΜΠΕΙΡΙΑ σε παιδαγωγικά θέματα. Εδώ ρουσφέτια δεν χωρούν καθόσον παίζουμε
με τα φυτώρια του Γένους.
Το γεγονός αφορά στα ολοήμερα νηπιαγωγεία τόσο της Ξάνθης
αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας, που αναλαμβάνουν να γαλουχήσουν ευαίσθητα Ελληνόπουλα
από τις 07:00 το πρωί μέχρι τις 16:00 το απόγευμα, καθόσον πρόκειται για παιδιά
εργαζομένων Ελλήνων (ναι, αυτό το είδος γονέα ευδοκιμεί ακόμη στη χώρα μας παρ’
όλες τις προσπάθειες του σαμαρά). Σε αυτά τα νηπιαγωγεία που αναλαμβάνουν το
ιερό καθήκον να φυλάξουν, να ταΐσουν και να παρέχουν αγωγή, άσχετα εάν
επανδρώνονται με επαρκή αριθμό νηπιαγωγών, τους έχουν ανατεθεί κάποια… περίεργα
καθήκοντα με … έντονο «παιδαγωγικό» χαρακτήρα.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την
παράγραφο 8 του Αρ.Πρωτ.Φ.50/313/138476/27-09-2013/ΥΠΕΠΘ
καθορίζεται ότι: «Η παιδαγωγική αξιοποίηση της ώρας του γεύματος στα
πλαίσια της Αγωγής Υγείας, διευρύνει το πεδίο εμπειριών και γνώσεων των
παιδιών, τους παρέχει την ευκαιρία να κατακτήσουν δεξιότητες, να αναπτύξουν την
αυτονομία τους, να επικοινωνήσουν και παράλληλα να αποκτήσουν σωστές
διατροφικές συνήθειες ώστε να κατακτήσουν αντίστοιχους τρόπους συμπεριφοράς
κατά την ώρα του γεύματος. Η/Ο
Νηπιαγωγός καθοδηγεί τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στην οργάνωση της σίτισης
(προετοιμασία, ζέσταμα φαγητού, καθαριότητα). Φροντίζει δε, ο χώρος της σίτισης
να πληροί τους κανόνες υγιεινής και μεριμνά να διατηρείται καθαρός μετά το
γεύμα…»
Αυτό ερμηνεύεται
τόσο από τους νηπιαγωγούς όσο και από τους γονείς με δύο τρόπους:
Α. Ο/Η νηπιαγωγός θα πρέπει να εγκαταλείψει
για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα την αίθουσα προκειμένου να «καθοδηγήσει» ένα -
ένα τα παιδάκια να πάρουν το φαγητό που τους έχει ετοιμάσει η μητέρα τους από
το σπίτι, από το ψυγείο, να το βάλουν στο φούρνο, να το ζεστάνουν και να τα
πάρουν στο τραπέζι όπου θα πάρουν το γεύμα τους. Ύστερα, να διευθετήσουν το
χώρο μετά το γεύμα.
Β. O/H νηπιαγωγός θα πρέπει να εγκαταλείψει
για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα την αίθουσα προκειμένου να «καθοδηγήσει» ένα ή
δύο παιδάκια που θα αλλάζουν κάθε μέρα εναλλάξ, να κάνουν τους μάγειρες, τους
σερβιτόρους και τους τραπεζοκόμους για τα υπόλοιπα.
Τα προβλήματα που προκύπτουν είναι: η
απομάκρυνση του νηπιαγωγού από την αίθουσα για χρονικό διάστημα ικανό να αποβεί
το μοιραίο σε μια αίθουσα το λιγότερο 15 πεντάχρονων νηπίων (Παράγραφος Α/β του
ΦΕΚ 1345/2011 - Αριθμ. Φ.12/530/62626/Γ1 που ορίζει
ότι «Ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του
Ολοήμερου Προγράμματος να είναι 15 μαθητές»), καθώς και τυχόν ατύχημα
που θα προκληθεί από το άναμμα του φούρνου ή την μεταφορά του ζεστού φαγητού,
καθόσον ο νηπιαγωγός δε συμμετέχει στην παράθεση γεύματος αλλά την επιβλέπει
(κάνει ό,τι προλαβαίνει έχοντας στο νου του τουλάχιστον 15 ψυχούλες).
Για την
αποφυγή πρόκλησης ατυχήματος αλλά και για να μην μείνουν νηστικά τα παιδιά, οι
γονείς προβαίνουν:
Α. Στην
συμμετοχή εναλλάξ διαφορετικού γονέα ανά εβδομάδα στην παράθεση γεύματος
προκειμένου να μην απομακρύνεται ο νηπιαγωγός από την αίθουσα.
Β. Στην άτυπη
(ή παράνομη) πληρωμή με αρκετά μικρό ποσό ,της καθαρίστριας του νηπιαγωγείου
(καθόσον είναι προσωπικό του σχολείου), προκειμένου να ζεσταίνει και να
σερβίρει το γεύμα στα νήπια (κάτι που δεν αποτελεί αντικείμενο της εργασίας της
ούτε υποχρέωσή της), προκειμένου να μη διαταράσσονται οι ισορροπίες του
προγράμματος.
Δεν αντιλαμβανόμαστε που είναι το
παιδαγωγικό πνεύμα σε αυτή την παράγραφο και εάν υπάρχει κάτι τέτοιο, με ποια
μέσα ο νομοθέτης ήλπιζε να υλοποιηθεί… Αυτό που αντιλαμβανόμαστε έστω χωρίς
γνώσεις επί των παιδαγωγικών, είναι ότι το υπουργείο δεν προτίθεται να
εφαρμόσει παιδαγωγικές μεθόδους αλλά να υποκαταστήσει την έλλειψη προσωπικού
αναθέτοντας καθήκοντα στα νήπια, ένεκα «παιδαγωγικών» μεθόδων…
ELL